Frågor & Svar
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna vi får in till vår kundtjänst. Om du undrar över något rekomenderar vi att du kikar igenom listan för att se om svaret på dina funderingar finns här.
Order & beställning
Hur handlar jag på OBH Nordica.se?
Du lägger varor i varukorgen genom att trycka på knappen "lägg i varukorg". Längst upp till höger finns det en ikon av en varukorg. När du trycker på ikonen så trycker du på den gröna knappen "Kassa". Då kommer du in i kassamiljön där du kan välja leverans och olika betalalternativ. När du har fyllt i all information så trycker du på den svarta knappen längst ned till höger och bekräftar.
Hur länge har jag öppet köp?
Vi erbjuder trettio dagars öppet köp
Jag har inte fått någon orderbekräftelse från er, vad gör jag?
Du kan börja med att kolla så att inte orderbekräftelsen har hamnat i skräpkorgen. Hittar du den inte där så är du välkommen att kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig.
Hur kommer jag i kontakt med er?
Du kan antingen ringa till oss så hjälper vår kundtjänst dig, 08-6292500 eller maila till oss contact-se@obhnordica.com.
Hur lång tid tar det innan mitt mail blir besvarat?
Vi har en svarstid på mail upp till 48h men vår målsättning är såklart att besvara ärenden så fort som möjligt.
Kan jag ändra något på min order i efterhand?
Vi kan inte komplettera eller ändra beställda artiklar på din order, då måste du lägga en ny order.
Kan jag ringa in en order till er?
Nej, tyvärr så måste alla ordrar läggas via vår hemsida.
Kan jag avbeställa min order?
Du kan avbeställa din order innan den har skickats från vårt lager, vill du avbeställa en order så kontaktar du vår kundtjänst eller använder dig av vårt formulär. Observera att en order som har skickats från vårt lager inte går att avbeställa.
Kan jag välja att få paketet skickat till en alternativ leveransadress?
Ja, du kan välja en alternativ adress i vår kassa så kommer paketet skickas till den valda adressen.
Kan jag hämta min order i någon av era butiker?
Nej, för tillfället så går det tyvärr inte att hämta en order i butik.
Leverans
Vad kostar frakten?
Den kostar 79 kr hos oss när du köper under 500 kronor. Vid köp över 500 kr så bjuder vi på frakten.
Hur lång är leveranstiden?
Vi levererar på 3-5 arbetsdagar till dom flesta orter i Sverige. På mindre orter kan leveranstiden sträcka sig från 3-9 arbetsdagar men vi gör allt för att leverera så snabbt som möjligt.
Vad gör jag om leveransen uteblev?
Om din leverans uteblev så kontaktar du vår kundtjänst så hjälper vi dig att boka en ny leverans. Om leveransen uteblev på grund av hinder hos mottagaren så kan du som mottagare bli debiterad för en ny utkörning.
Hur gör jag för att avboka leverans?
Om du vill avboka din leverans så kontaktar du oss på kundtjänst så hjälper vi dig.
Kan jag följa min order?
När varan har lämnat vårt lager så skickar transportören ut en trackinglänk till dig. Observera att det kan ta upp till 24 timmar innan något syns på länken.
Jag har fått en trackinglänk men det syns inget på den?
Det kan ta upp till 24h innan du kan spåra ditt paket via trackinglänken. Har ditt paket inte fått en tracking efter 24h så hör du av dig till vår kundtjänst så hjälper vi dig.
Jag fick fel vara, vad gör jag?
Du börjar med att ta bilder på den felaktiga varan, sedan gör du en reklamation via vårt kontaktformulär. Glöm ej att bifoga bilderna och ditt ordernummer i reklamationen. När din reklamation har bearbetats så återkopplar vi till dig.
Jag fick en skadad vara, vad gör jag?
Du börjar med att reklamera skadan till transportören. Du tar tre stycken bilder på skadorna från olika vinklar och gör en reklamation via vårt formulär. Glöm ej att bifoga bilderna och att ange ditt ordernummer. När vi har behandlat din reklamation så återkopplar vi till dig.
Får jag pengar tillbaka på frakten när jag ångrar mitt köp?
Ja, du får tillbaka frakten när du returnerar en vara hos oss
Retur & reklamation
Vad har jag för garanti på min vara?
Vi lämnar två års garanti när du handlar hos oss.
Vad gör jag om min produkt inte fungerar?
Du hör av dig till vår kundtjänst eller kontaktar oss via vårt formulär.
När börjar reklamationsrätten gälla om jag har fått vänta på min produkt?
Den börjar gälla från det datum som du tog emot din produkt, så reklamationsrätten påverkas inte av leveransförseningar.
Får jag låna en produkt av er medan min vara är på service?
Tyvärr har vi inte möjligheten att låna ut produkter medan din vara är på service.
Var kan jag beställa reservdelar till min OBH Nordica produkt?
Vi smarbetar med JF:s Hushållsservice & Handel AB (jfservice.se) och här kan du beställa reservdelar.
Hur lång tid tar en reperation?
Reperationstid kan variera beroende på vad felet är på din vara. Normal servicetid är 2-3 veckor.
Hur många gånger behöver jag skicka produkten på service?
Om verkstaden konstaterar samma fel tre gånger eller om fyra olika fel har konstaterats så kan du häva köpet eller kräva en ny produkt. Samtliga fel måste självklart hålla sig inom ramarna för vad garantin täcker.
Jag har fått ett kostnadsförslag från verkstaden även fast jag har garanti kvar
Det är inte alla typer av fel som åtgärdas kostnadsfritt. Våra auktoriserade verkstäder gör en kvalificerad bedömning av felet. Är det så att felet uppstått på grund av någon form av yttre åverkan täcks inte det av garantin och du kommer att få ett kostnadsförslag för att utföra åtgärden. Handhavande fel gäller inte på garanti när något har "uppstått på grund av yttre åverkan".
Jag har skickat tillbaka en vara i retur, hur lång tid tar det innan jag får återbetalning?
När vi har mottagit din retur så återbetalar vi dig hela ordervärdet inom 14 dagar. Återbetalningen sker till samma konto som du har använt vid betalning. Har du valt att betala på faktura så kan du frysa din faktura hos Klarna. Det gör du enklast via Klarnas app men du kan även kontakta Klarnas kundtjänst på 08-120 120 10. Observera att OBH Nordica inte kan frysa fakturan åt dig, utan detta måste du göra själv för att undvika påminelseavgifter och för att förhindra att fakturan går vidare till inkasso. När returen har hanterats så får du en bekräftelse på mail av oss och en bekräftelse från Klarna att returen har avslutats.
Betalning
När skickas fakturan?
Så fort din beställning har lämnat vårat lager så skickas fakturan från oss.
Kan jag flytta förfallodatum på min faktura?
Det går att förflytta förfallodatumet på din faktura. Hinner du inte med att betala den på 30 dagar så är det enklast att justera din faktura i Klarna appen.
Varför kan jag inte handla på faktura i kassan?
Det beror oftast på att Klarna inte godkänner din förfrågan om faktura som betalalternativ, då avvisas din betalning. Om du vill ha mer information så kontaktar du Klarna 08-120 120 10.
När dras pengarna om jag har betalat med kort?
När du genomfört ditt köp via kort, Swish eller direktbank dras beloppet direkt.
Vilka betalningsalternativ erbjuder ni?
- Betalkort
- Klarna delbetalning
- Klarna faktura "Få först, betala sen"
- Klarna bankkonto
Kan jag delbetala min faktura?
Om du vill delbetala din faktura tar du kontakt med Klarna 08 -120 120 10 eller ändrar betalalternativ i Klarna appen.
Jag hittar inte mitt kvitto
Om du inte hittar ditt kvitto så kan du kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig. Vi får dock endast skicka kvittokopia till samma adress eller epost som stod på originalkvittot.