Allmänna köp och leveransvillkor

Senast uppdaterat 2023-09-07

Tefal - OBH Nordica Group AB

Löfströms Allé, Trapphus C, 1 våning
17266 Sundbyberg

org nummer 556280-6124

Telefon: 08-62 925 00
Contact-se@obhnordica.com

Om Tefal - OBH Nordica Group AB

Tefal - OBH Nordica Group AB bedriver försäljning av hushållsprodukter. Vår målsättning är att med kunden i fokus ge dig som kund en god kundservice och köpupplevelse när du handlar hos oss.

Köpinformation

Köp-och leveransvillkor tillämpas på köp och beställningar utförda på OBH Nordica.se och innehåller information och villkor kring ditt köp. OBH Nordica.se förbehåller sig rätten att ändra dessa allmänna köp och leveransvillkor utan att på förhand meddela dig som kund om förändringarna. Det är villkoren som är publicerade på OBH Nordica.se vid köptillfället som gäller för din order.

Genom att lägga en order på OBH Nordica.se godkänner du våra försäljningsvillkor och förbinder dig att köpa de beställda produkterna. Vi följer svensk konsumenträttslig lagstiftning och våra köpevillkor är komplement till distanshandelslagen och konsumentköplagen.

OBH Nordica riktar sig till privatpersoner och ingår endast avtal med personer som är myndiga (över 18 år).

Som kund hos oss har du rätt att begära information kring dina registrerade personuppgifter, samt att dom raderas eller ändras. Om du har övriga frågor är du varmt välkommen att kontakta vår kundtjänst via mail eller telefon.

Ångerrätt och Garanti

Enligt distansavtalslagen har du 14 dagar ångerrätt på enskilda varor och tjänster. Vi på OBH Nordica.se vill dock göra det enklare för dig som kund och erbjuder dig 30 dagars öppet köp.

Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler begränsar rätten att utnyttja ångerrätt. OBH Nordica.se informerar dig som kund att ångerrätten inte gäller om avtalet enligt 11 § punkt 4 avser ”en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal”.

Vill du använda dig av 30 dagars öppet köp behöver du senast inom 30 dagar efter att du har tagit emot leveransen meddela oss att du vill returnera din produkt genom att kontakta oss via en av våra kanaler. Glöm inte att ha ditt ordernummer till hands som referens för att underlätta processen. 

Tänk på att produkten måste returneras till OBH Nordicas lager i samma skick som du mottog den. Produktens originalförpackning får inte användas som ytterkartong då produkten kan komma till skada under transporten. Om varan inte längre är in ett oförändrat skick förbehåller vi oss rätten att ta ut ersättning för varans värdeminskning på återbetalningen. Värdeminskning uppstår när varans egenskaper har fått en personlig prägel och har använts mer än nödvändigt för att fastställa varans egenskaper. När OBH Nordicas lager har mottagit returnerad vara återbetalas varans belopp. Observera att vid delretur återbetalas inte leveranskostnaden.

Ångerrätten kan ej utnyttjas om varan har returnerats skadad eller om den har använts så att ångerrätten ej kan tillämpas. Den returnerade varan kommer då ej att återbetalas eller så kan köparen välja att få den returnerade varan återsänd om varan önskas åter.

Återbetalning av beloppet sker senast 14 dagar efter att vi har fått tillbaka varan på OBH Nordicas lager och återbetalning görs via samma betalningsmetod som vid köptillfället.

Det är viktigt att du sparar följesedeln som du får av transportören tills returen är godkänd av OBH Nordica.se.

Reklamation

När du har tagit emot ditt paket rekommenderar vi att du så snart som möjligt undersöker om leveransen motsvarar förväntningarna. Kolla så att paketet har levererats utan synliga skador på emballage, att du har fått korrekt produkt levererad till dig samt att den är felfri.

Vid fel så kontaktar du vår kundtjänst via mail,  telefon inom skälig tid efter att felet har upptäckts, vi rekommenderar dock att lämna in din reklamation till oss skriftligen. Vid transportskador så behöver du bifoga bilder på emballageskadan och eventuella skador på produkten för att förenkla och snabba på processen för oss med våra transportörer. När vi har hanterat ditt ärende och har gjort en claim mot transportören så återkopplar vi till dig.

Service och reparation

Rätten att reklamera gäller i tre år efter att du tog emot din vara. Reklamationsrätten gäller för ursprungliga fabrikationsfel enligt den lagstadgade reklamationsrätten. För att ett utbyte eller en reparation ska godkännas behöver vi undersöka produkten först.

Vid havandefel och oaktsamhet har vi eller vår samarbetspartner rätt att debitera dig för undersökningskostnad samt eventuella fraktkostnader. Om du önskar att reklamera din produkt ber vi dig kontakta oss så fort som möjligt, men helst två månader från det att felet upptäckts. Du kan kräva att felet ska åtgärdas, få prisavdrag, ersättning, ny leverans eller att köpet hävs beroende på omständigheterna. Vår kundtjänst kommer hålla dig uppdaterad under ärendets gång.

Observera att företag har två års reklamationsrätt enligt köpslagen.

Tips!

Om din manual har kommit bort så går den att ladda ned eller skriva ut från produktsidan.

Öppet köp

OBH Nordica lämnar 30 dagars öppet köp. När du handlar i vår shop online så påbörjas öppet köp perioden den dag du tog emot ditt paket. Återbetalning sker enligt samma betalningsmetod som du har valt vid köptillfället förutsatt att du har kvar ditt originalkvitto och att produkten som du har returnerat är i nyskick.

Undantag för öppet köp är produkter som du har fått på köpet och hygienartiklar som har fått en personlig prägel. Vi tar endast tillbaka hårvårdsartiklar i obruten förpackning.

Enligt konsumentsköpslagen gäller inte öppet köp för företagskunder.

Din retur ska skickas tillbaka till oss med företagspaket (ej REK) med Bring. Produkten ska vara väl emballerad och helst i originalförpackning för att undvika att transportskador uppstår under transport.

Tvist

I första hand ska tvister lösas i samförstånd med vår kundservice. En alternativ tvistlösning tillämpas om tvisten kvarstår. Det innebär att OBH Nordica har gjort ett avslag på ditt krav och du får du möjlighet att få ärendet prövat av ARN, Allmänna reklamationsnämnden. OBH Nordica förbinder sig då att följa ARN:s utslag.

Allmäna reklamationsnämnden 

Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174, 101 23 Stockholm

Du kan läsa mer om alternativ tvistlösning för konsument på EU-kommissionens webbplats.

Betalning och priser

Samtliga priser på OBH Nordica.se är dagsaktuella och anges inklusive moms. Priserna är dynamiska och justeringar kan ske när som helst utan föravisering. Vi erbjuder ingen prisgaranti och det är priset i kassan som gäller. Avgift för frakt kan tillkomma och det framgår i kassan i samband med beställningen. Vi reserverar oss för prisjusteringar, tekniska fel, lager diffar, tryckfel och slutförsäljning.

För att erbjuda dig olika betalningsalternativ så behöver vi dela dina person- och orderuppgifter med våra betalleverantörer. Vi hanterar dina personuppgifter i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning.

Du kan läsa mer om vår samarbetspartner Klarnas sekretess och datsskyddspolicy genom att klicka här.

Order- och leveransbekräftelse

En genomförd beställning på OBH Nordica.se innebär att du godkänner våra allmänna villkor och att du binder dig till att köpa de beställda produkterna. Efter slutförd beställning så kommer du att få en orderbekräftelse skickad till din angivna mailadress som en bekräftelse på att vi har tagit emot din beställning. Om du finner något avvikande eller om du inte har fått någon orderbekräftelse så kontaktar du vår kundservice så hjälper vi dig. Observera att orderbekräftelsen inte är ett kvitto och därför inte en bindande bekräftelse på att leverans kommer att ske.

Vi förbehåller oss rätten att vid behov ändra eller annullera mottagna orders om leverans mot förmodan inte kan ske, till exempel vid slutförsäljning och lager diffar eller vid eventuella tryckfel. Om vi inte har möjlighet att leverera din order eller delar av din order så kommer du att bli kontaktad av oss. Självklart kommer du bli återbetald utan dröjsmål om din order inte skulle kunna gå att leverera. När din order har skickats från OBH Nordicas lager så får du en leveransbekräftelse med ditt kvitto. Kvittot är en bekräftelse på att ett bindande avtal har ingåtts mellan dig och OBH Nordica.se.

Rabattkod

Eventuell rabattkod anges i kassan under ”ange rabattkod”. Rabattkoder kan ej kombineras med övriga erbjudanden om inte detta tydligt angetts i villkoren för den specifika rabattkoden. Du som kund bär ansvaret för att ange korrekt rabattkod när du handlar hos OBH Nordica.se.

Leveransinformation

Bring ombud -Vi erbjuder fri frakt när du handlar för över 500 kr, annars tillkommer 79 kr i fraktkostnad. Leveranstiden är normalt 3-5 arbetsdagar men om du bor på avlägsen ort kan det ta upp till 3-9 arbetsdagar. Så snart din order har skickats från vårt lager så får du en trackinglänk av Bring.

Vi gör allt för att du ska få din order så snabbt som möjligt. Vi meddelar dig om det uppstår en leveransförsening via email. Du kan närsomhelst välja att avboka en order som inte håller den utlovade leveranstiden.

Skador eller borttappade paket under transport ansvarar OBH Nordica.se för. Om skada uppstår under återsändning av paket från dig som kund till oss på OBH Nordica är det du som kund som ansvarar för godset. Om paketet skulle vara skadat vid mottagandet ska detta reklameras omgående till transportören. Om du upptäcker att innehållet är skadat under uppackning så ber vi dig att starta ett reklamationsärende via vårt frågeformulär eller genom att kontakta vår kundtjänst.

Force Majeure

OBH Nordica ansvarar inte för skada eller försening som beror på lagbud, myndighetsåtgärd, mobilisering, krigshändelse, beslag, valutarestriktion, systemfel, fel eller inskränkningar i leveranser från underleverantörer, strejk, lockout, bojkott, blockad eller annan liknande omständighet som antingen hindrar eller försvårar OBH Nordicas fullgörande så att det ej kan ske till annat än ovanligt hög kostnad.

Personuppgifter

När du handlar på OBH Nordica.se kan du komma att dela dina personuppgifter med oss. OBH Nordica.se är ett svenskt bolag registrerat hos bolagsverket med org nr 556280-6124 och är personuppgiftsansvarig för dina uppgifter. Om du vill ha mer information om hur vi behandlar dina personuppgifter kan du läsa mer om detta i vår integritetspolicy

Kontakt och övrig information

Om du har klagomål eller synpunkter så tar vi tacksamt emot detta via vår kundservice. Vår målsättning är att svara på ditt ärende så snart som möjligt men vi har en svarstid på 48h. Vi strävar alltid efter att komma fram till bästa möjliga lösning på det inträffade.