Hoppa till innehållet

Det goda livet startade med en hårtork...

En hårtork är kanske inte det största arvet du skulle kunna tänka dig. Men 1959 blev den professionella hårtorken som tidigare bara funnits i frisersalonger för första gången tillgänglig för konsumenter genom Bertil Joffes revolutionerande lansering. Något som visade sig bli en stor succé på 1960-talet. Därefter expanderade Joffe sortimentet med ytterligare hushållsapparater tillverkade för den tidens två största återförsäljare Coop och Åhlens. Produkter som snabbt fann sin plats i många svenskars hem.

Två bröder, Peter och Thomas Ek, kom sedan att spela en stor roll i företagets framtid när de 1986 köpte företaget från Joffe. Tillsammans förgrenade de verksamheten till att omfatta fyra olika varumärken; Tefal och Rowenta som agentur vid sidan av sina egna varumärken Carmen och Nordica. 

Det danska perspektivet

Ole Bødtcher-Hansen A / S (OBH) grundades 1985. Företaget startade upp genom att sälja solarier. De var även distributör för varumärket Rowenta samt ett litet urval av andra elektronikleverantörer i Danmark.

Fusionen mellan OBH och Nordica

2002 var året då Ole Bødtcher-Hansen A/S och Nordica AB slogs ihop till OBH Nordica A/S och startade upp säljkontor i Norge och Finland. Detta var en naturlig utveckling för att stärka bolagets nordiska plattform samt för att skapa en kritisk massa och uppnå skalfördelar. Det nya varumärket OBH Nordica lanserades mot konsument 2003. Ett varumärke - fyra marknader. 

Ägare 2010

2010 förvärvades OBH Nordica av Triton, ett framgångsrikt investeringsbolag dedikerade till att få medelstora företag i Norden och tysktalande Europa att växa.

Ny ägare sedan augusti 2015

2015 förvärvades OBH Nordica av Groupe SEB. Groupe SEB är världsledande inom små hushållsprodukter (SDA), finns i 150 länder och har ca. 26 000 anställda. Groupe SEB har sitt huvudkontor i Frankrike. 

Produkten har lagts i kundvagnen